La
Paz, oraşul în care îşi au sediul
puterile statului deşi capitala constituționalã continuã sã fie Sucre, nu este
foarte primitor sau încântãtor. La Paz a fost construitã într-o vale printre
creste de peste 5.000 de m ale Anzilor. În vale (3.600 m) terenul nu e însã
lin, clãdirile se cațãrã pe pante uneori la 70 de grade! şi oamenii urcã
obosiți strãzile sau din contrã coboarã cu grijã ca sã nu se prãvãleascã.. Dupã
o plimbare pe douã strãzi te simți epuizat şi vrei o pauzã. Centrul La Paz e
deci înghesuit, cu trotuare micuțe ocupate pe deasupra ca niciunde pânã acum de
vânzãtori ambulanți de „de toate”. În principal, de vânzãri se ocupã „cholitas”
pe care le recunoşti uşor dupã port: au pe cap o pãlãrie englezeascã de
gentleman, fuste (mai multe) umflate şi cu pliuri de toate culorile, pulovere
de lânã groasã, iar pe deasupra câte un şal (adesea colorat). La Muzeul costumbrist
aflu despre pacena (locuitoare a La
Paz) care vroia sã fie elegantã şi la ținuta de mai sus avea şi ghete de piele
cu şiret. Azi, multe din cholitas (de origine indigenã aymara sau quechua
venite de la țarã adesea) poartã şi un şorț murdar şi au haine amestecate de
toate culorile. Ele dau de fapt culoare oraşului.
Revoluția
socialistã parțialã e în mers şi amicul Evo e peste tot!
Cum
ajung la hotel dupã drumul de pominã de la Puno deja descris şi dau drumul la
tv. Descopãr cã odatã cu sosirea mea în oraş, Bolivia e subiectul serii din
cauza interdicției de a traversa spațiul aerian al Franței cãreia îi cade
„victimã” preşedintele Evo Morales bãnuit cã l-ar avea pe Snowden la bord. Deja
de la intrarea în La Paz îl vãzusem pe Evo peste tot: pe pereți îi stã numele
scris, pe afişe zâmbeşte de lângã vreun proiect de anvergurã (Bolivia cambia,
Evo cumple – Bolivia se schimbã, Evo se ține de cuvânt fiind sloganul
privilegiat) precum telefericul care va lega oraşul „nou”, de sus - El Alto de
valea supra-ocupatã. În talk-showurile serii se discutã înflãcãrat despre
nedreptatea cauzatã ca pe vremea coloniei unui indio (neuitând cã Evo este primul preşedinte de origine indigenã
ales în 2005 în condițiile în care populația indigenã este majoritarã dar
foarte întârziatã politic cãpâtând nu numai reprezentare politicã dar şi
dreptul de a vota foarte târziu 1952-64 şi din nou din 1982 când se instaureazã
democrația).
Trebuie
spus cã bolivienii întâlniți pânã acum (pacenos adica din La Paz) sunt mai
degrabã dezagreabili, ori nu le plac turiştii, ori albii, nu ştiu exact. Sper
sã-mi schimb impresiile în sãptãmânile ce urmeazã. Foarte diferiți deci de
peruani care intrau în vorbã imediat şi erau simpatici! De abia acum realizez,
prin comparație.
În
Piața Murillo sunt cholitas cu şorțuri lungi şi lãlãi care vând gelatinã de
culoare roşu aprins sau oranj cu frişcã pe deasupra pe care o scot din nişte
cutii mari de plastic. Se plimbã printre cei care stau pe trepte vis-a-vis de
palatul prezindențial acoperit cu schele şi un cearșaf mare alb pentru cã îl
renoveazã. Congresul s-a renovat deja deşi contrastul e mare cu clãdirea de
lângã care stã sã cadã. În piațã ca şi în Peru, se vinde porumb pentru a hrãni
porumbeii dupã care intervin fotografii care îți propun o amintire de neuitat
pe moment. Mulți nu rezistã. E plin de poliție (şi în muzee!) îmbrãcatã în kaki
de zici sunt de la armatã. În jurul clãdirilor de guvern erau azi dimineațã
domni şi doamne veniți din provincie şi, aşa cum am vãzut la prânz în Cafe Alexander, astfel de inşi sunt
şi în Parlament.
Intru
în muzeul de artã din piața Murillo dar mi se spune cã sã mã grãbesc cã la
12.30 începe pauza! Pot sã revin dupã. Aşa descopãr o trãsãturã bolivianã:
extrem de lunga pauzã de prânz: 12.30-15/15.30 în La Paz sau chiar pânã mai
târziu în Santa Cruz…munca e epuizantã deci o siestã prelungitã nu stricã…pe
mine mã încurcã tare aceastã chestie. De fapt nu prea respectã niciun program:
încerc sã gãsesc o piesã de teatru iar internetul este ceva mult prea avansat
pentru lumea culturalã localã. Mã afisez la fața locurilor dar fãrã prea mare
succes cãci sunt chematã invariabil mai târziu când nu gãsesc nimic şi deci
renunț. Galeriile de artã gasite pe internet sunt şi ele închise sau nu au
deloc program afişat. Greu culturalmente în La Paz. Muzeul de artã
contemporanã, o inițiativã privatã, este o colecție de kitsch groaznic cum n-am
mai vãzut. Nu înțeleg confuzia între „artã contemporanã” şi scremetele
picturale ale unor ratați…15 Bolivianos pe care îi regret (plus taxiul ca sã
gãsesc mãrețul loc, 10). 1 Euro e cam 9.20 Bolivianos.
La
Muzeul litoralului (pierdut) îndoctrinarea începea de la grãdinițã, împreunã cu
mine vizitând mulți copii foarte mici (de vreo 3 ani?) care erau târâți de
educatoare cu ajutorul unor hamuri comune de care se țineau micuții îmbrãcați
în treninguri bleu ciel. Bolivia a pierdut ieşirea la oceanul Pacific în urma
rãzboiului cu acelaşi nume (1879-83) la care au participat şi Chile şi Peru,
Chile ieşind învingãtoare şi ocupându-le teritoriile deşertului Atacama pe care
mai apoi (şi pânã azi) le exploateazã în numele propriei prosperitãții. Bolivia
reclamã accesul la ocean, aceasta fiind principala traumã național(ist)ã, în
ciuda pierderilor teritoriale pe care le-a suferit în favoarea tuturor vecinilor…Actualmente,
la Haga se judecã dreptul Boliviei la mare şi drepturile peruano-chiliene în
ceea ce priveşte frontiera maritimã. În ambele țãri, este principala temã de
discuție (înaintea evodrameiavionistice). Muzeul era foarte mic şi prost
organizat şi bineînțeles nu puteai face poze…plãtind 15 Bs în plus am putut
poza curtea interioarã ?! Absurde reguli pe care angajații nu le chestionau
biensur…
La
muzeul etnofolcloric mi-au plãcut mult colecția de mãşti pe care le poartã în
diferitele (nenumãratele ?) culturi locale şi colecția de obiecte de vestimentație
din pene, nişte decorațiuni pentru cap impresionante. Parțial mai vãzusem
utilizarea penelor în acest fel la Musee du Quai Branly la Paris dar nu atât de
multe şi variate. Folclorismele ocupã viața cotidianã în La Paz: de la
festivalul studențesc unde erau iarãşi nenumãrate standuri cu diverse culturi
locale şi studenți/te costumate care mai de care de ar fi fãcut Cântarea
României sã pãleascã la oamenii care împânzesc labirinticele şi în pantã strãzi
din centru.
Am
mai vãzut Muzeul revoluției (din 1952) când un partid, Mişcarea Național
Revoluționarã a preluat guvernul pentru 12 ani şi a inițiat reforme majore: vot
universal (pânã atunci votau doar 40.000), reformã agrarã, centralã sindicalã
minierã unicã, națioanlizarea minelor, etc. I-a urmat un lung şir de dictatori
militari pânã la revenirea la democrație în 1982. Muzeul numit şi monument arãta
ca un mauzoleu (incluzând de altfel nişte eroi la subsol) situat fiind într-un
parc cam cãzut în Miraflores; deschis în 1964 a fost imediat închis şi
redeschis de abia în 1994. Era decorat cu picturi realist-socialiste ale celor
2 mari reprezentanți: Walter Solon Romero şi A. Pantoja. Nu cunoşteam acest
acompaniament artistic al revoluției MNR aşa cã m-am bucurat. Paznicul, casier
care mergea în cârje vãzându-mã interesatã (în comparație cu ceilalți 2
vizitatori din cartier) mi-a pus şi un dvd cu revoluția prezentat de Carlos
Mesa, istoric dar şi fost preşedinte. Mi-a plãcut deşi am aflat şi aspecte mai
horror: cum MNR a avut lagãre de concentrare şi a folosit tortura intens pentru
a-şi impune reformele. Cu mine s-a mai uitat şi un domn care mai mult moțãia,
trezindu-se pentru a zice mândru: Guevara, altul, nu Che, fost ministru
MNR-ist.
Trecând
pe lângã stadion, la întoarcere, taxiul a fost înghițit de manifestanții în
verde fluorescent ai Movimiento Sin Medio (Mişcarea fãrã fricã ?!) a primarului
La Paz care tocmai îşi deciseserã reprezentanții mi-a spus şoferul.
Am
mai vãzut şi foarte micul Muzeu al coca, aflat chiar vis-a-vis de pensiunea
bunicii (Posada de la Abuela): unde am aflat despre aspectele DOAR pozitive ale
plantei care creşte şi în apropiere de La Paz şi care este omniprezentã în
spațiul urban (de la suveniruri la meniurile cafenelelor, etc). Coca Cola,
inventatã în 1886 a conținut pânã la Legea Harrison din 1914, cocainã! Acum
conține doar coca J Coca Cola
cumpãrã cantitãți impresionante de coca de la Peru şi Bolivia, 204 tone în
1995. Zicea şi de dra Aslan care a folosit cocaina artificialã (procaina) în
diferite tratamente geriatrice.
O
sã-mi fie dor de chelnerița amețitã de la Angel Colonial vis-a-vis de pensiunea
mea care nu reuşea niciodatã sã ducã o comandã la masa potrivitã şi mereu te
trezeai cu supã în loc de fripturã; dupã care zâmbea tâmp J
Diverse:
casele în La Paz dar nu numai sunt majoritar nevãruite pentru cã astfel taxele
sunt mai mici.
Pe
microbuzele din oraş care conduc frenetic sunt tot felul de decorații dintre
care spicuim: My Nissan is Fantastic; Al verme lloraras, al recordarme
sufriras.
Lucha de
cholitas
Duminicã
seara am fost la lupte de cholitas sau lupte libere între femei şi bãrbați s-a
dovedit. M-am gândit sã vãd „culoarea localã” dar am cam regretat cãci
spectacolul era groaznic de kitschos şi de prost gust. Organizate în El Alto,
luptele de cholitas erau o combinație de lupte soft (deşi unele aruncãri pe
spate ale participanților te fãceau sã te doarã şi pe tine când auzeai
bufnitura pe scândurile scenei) cu circ.
Spectatorii
erau aşezați în aceastã salã de sport/halã pe nişte gradene de piatrã, în timp
ce noi turiştii aveam privilegiul de a sta pe scaune de plastic roşii aproape
de țarc, astfel încât pe lângã mine tot sãrea gardul care ne separa, un
luptãtor cu chicã lungã de tot pe spate, supãrat de „performanța colegului
Elvis”. Elvis wannabe purta doar bretele albe la compleul alb de latex care i
se mula pe fese, având chica mai scurtã datã cu gel pe spate şi spre isteria
unei fane agitate care curãța o mandarinã folositã apoi şi pentru a-i arunca
cojile în cholitas luptãtoare care nu-i plãceau. Elvis țopãia frenetic, se urca
pe corzi, urla, îşi mai dãdea una în piept, dar nu era prea rezistent la
cãzãturile pe spate pe scânduri. Albul se purta la bãrbați, un alt personaj
având pe al sãu costum cusutã pe fund o inimã. Cel mai isteric era însã un X
man?mister X cu mascã, costumat şi el foarte elaborat pe albastru şi care urla
la spectatori cã nu-l aplaudã, amenințându-i cu diferite semne obscene. De ãsta
mi-a fost cam fricã. Aveau şi acompaniament: ori clauni, ori femei/bãrbați.
Erau şi alte personaje: un militar se lupta cu un clovn superman spre hazul
publicului cucerit de cel din urmã. Cholitas erau unele foarte dramatice,
altele complet nelalocul lor precum una foarte bãtrânã, slabã şi aiurea. Fustele
umflate ale cholitas odatã trântite la pãmânt lãsau sã se vadã jupoanele, etc,
dupã ce se aruncau una pe alta în corzi, sau se dãrâmau exagerat de dramatic pe
rând, pe spate. Adesea terminau luptele pe lângã țarc, doborându-se pe ciment
şi mai terminator.
Ghida
noastrã mi-a zis zis cã pe antrenorul lor îl chema ATLAS, acesta având peste 70
de ani şi intervenind şi acum în lupte. Pe unul din arbitri, poate chiar cel
care a participat şi el la luptã cot la cot cu unul din concurenți, îl chema
ATTILA.
Când
publicul nu era de acord cu luptãtorii sau cu arbitrul jucãtor, arunca cu
mâncare sau coji de mandarine în ei.
Chica
foarte lungã pãrea sã fie semnul de distincție în aceastã lume exageratã.
Pe
margine erau „snacks” incluse în turul nostru de la care eu m-am abținut,
majoritatea pregãtite în nişte condiții de igienã „maximã” chiar la fața
locului.
4 comments:
A mi tambien me llamó la atención el carácter de la gente en general, pero diría que más bien es amargura, no antipatía. La Guerra del Pacífico en realidad la ganaron los ingleses, en esa época el poder económico en Chile estaba en manos de ellos y ellos manejaban las cosas a su gusto. Por algo salió Chile vencedor en contra de ambos países (Perú y Bolivia), estaba financiado y tenía el apoyo de las compañías mineras de Inglaterra, que querían adueñarse de las minas y sobretodo del salitre, que en aquella época era como el oro. Y así fue...
Si tienes ganas de conocer algo sobre mujeres bolivianas, existe “Mujeres Creando”, un movimiento que agrupa a mujeres de todas las esferas sociales (campesinas, intelectuales, cholas, blancas, etc.), son miembro de la Asamblea Constituyente (pero muy críticas), participaron junto a las mujeres indígenas en la Guerra del Gas y la Guerra del Agua. Han llenado la ciudad de graffittis y han participado en exposiciones de arte en distintas ciudades de Europa. En su local en la Paz (tambien hay uno en Santa Cruz) puedes ir y ver videos gratis (por supuesto se les deja una contribución voluntaria), tomar un café o almorzar, ver libros y revistas, o conversar con las chicas. M. Vera
Calle 20 de Octubre # 2060
(entre Aspiazu y J.J. Pérez)
http://www.laprensa.com.bo/diario/entretendencias/cultura/20130323/media_recortes/2013/03/22/72488_gd.jpg
Ya se Marcela Vera....pero no tengo tiempo, espacio o ganas de dar todos los detalle. Apreciere si no me darias lecciones.
Yo misma fotografie los graffitis de las Mujeres creando si te fijas en mi pagina Art and politics
Saludos
Super bien; disculpa entonces, no pensé nunca que lo tomabas como "lecciones" :-) No fue nunca la intención en todo caso. Pero ahora entiendo.
Post a Comment